Culisele unui succes european: Tudor Giurgiu a dorit să lucreze cu noi pentru că suntem toți clujeni

Publicat de Cosmin Lucaci  /   Decembrie 03, 2012 - 11:08 am  /   Publicat în Cultură, Exclusiv, slider  /   Nici un comentariu

Eugen Kelemen speră să colaboreze în viitor şi cu marii regizori de peste ocean / Foto: (c) Arhiva personală

Se spune că montajul de film este acea “artă invizibilă” prin care, dacă este asumată profesionist, spectatorul devine atât de atras de peliculă încât nu îşi mai pune problema muncii monteurului. Atunci “tăieturile” devin plăcute, iar povestea curge.

După ce scurtmetrajul “Superman, Spiderman sau Batman” a luat premiul Academiei Europene de Film, clujeanul Eugen Kelemen (31 de ani) a vorbit pentru RedacţiadeŞtiri.ro despre editarea acestuia.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti (UNATC), Kelemen spune că premierea scurtmetrajului regizat de Tudor Giurgiu, a fost o surpriză foarte plăcută.

“Echipa care a lucrat la acest scurt metraj este majoritar clujeană. Regizorul, scenaristul, actorii şi cu mine suntem clujeni. Cu Tudor Giurgiu mă ştiu de multă vreme, însă am lucrat cu el la aceste două scurtmetraje, Superman, Spiderman sau Batman şi Un alt Crăciun, despre care cred că va avea un succes la fel de important ca şi primul. Am făcut multe filme, dar în general nu mă aştept să fie premiate. Tudor a dorit să lucreze cu mine şi cu scenaristul Doru Lupeanu, pentru că suntem toţi clujeni şi să facem ceva reprezentativ pentru oraşul în care ne-am născut. E drept, filmul a fost înscris la multe festivaluri de scurtmetraj, însă nici unul dintre noi nu se aştepta să luăm acest premiu. E o mare bucurie, nu mi-a venit să cred”, a dezvăluit Kelemen.

Acesta a admis că recunoaşterea pe plan european a producţiei, filmată la Cluj cu actori clujeni, din partea Academiei Europene de Film reprezintă cea mai mare realizare a carierei de până acum, pentru că vine din partea profesioniştilor din breaslă. “Am montat filmul după o bună perioadă după ce a fost filmat. A trebuit să ne sincronizăm ca şi timp, pentru că atât Tudor, dar şi eu, lucrăm la diferite proiecte. Amândoi am comunicat perfect la acest film şi cred că a ieşit cum ne-am dorit. Am fost foarte plăcut surprins să văd că filmul a fost premiat. O surpriză a fost şi premiul pe care acelaşi scurtmetraj l-a primit de curând şi la festivaul de la Aspen (SUA). De fapt, a fost premiat la multe festivaluri, la care nu ne aşteptam să fie selectat şi chiar premiat. E o mare satisfacţie  până la urmă”, a mărturisit clujeanul. Scurtmetrajul a fost filmat în întregime în Cluj Napoca, cu actorii Bogdan Zsolt, Cornel Răileanu, Elena Ivanca, Ovidiu Crişan, Maria Seleş, Adriana Băilescu şi eroul filmului, copilul Aaron Şerban.

Kelemen spune că nu se identifică cu vreo şcoală anume în arta montajului, însă recunoaşte că a fost influenţat  şi inspirat în cariera sa de Cristina Ionescu, care “este cel mai mare monteur în viaţă la ora actuală” în cinematografia autohtonă. “Mă bucur că monteurul de film, în ultima perioadă, şi-a primit în sfârşit titulatura titulatura pe care o merită, ca şi orice parte creatoare dintr-un film. Aşa cum regizorul colaborează cu scenaristul despre situaţii şi persoanje , apoi discută cu directorul de imagine, aşa există o legătură cu monteurul. Până la urmă, montajul este a doua naştere a filmului, acolo regizorul constată dacă ceea a dorit să facă a ieşit bine sau nu. Iar monteurul găseşte cele mai bune soluţii pentru ca povestea să poată fi spusă cât mai bine”, a comentat el.

Munca lui Kelemen a fost recunoscută pe deplin în primăvara lui 2012, când a luat premiul pentru cel mai bun montaj la Gala Premiilor Gopo pentru pelicula Periferic (2010), care a fost premiată şi difuzată anul trecut la festivalul TIFF. “A fost prima mea experienţă în ceea ce priveşte lungmetrajul, pentru că a fost şi debutul meu. Bazâdu-mă pe intuiţia şi creativitatea mea, plus ceea ce învăţasem în şcoală. La periferic am încercat să combin experienţa asimilată în şcoală cu ceea ce simţeam eu. De aceea în unele părţi, montajul e unul riguros, raţional, iar în altele intuitiv. M-am bazat mult pe intuiţie, pe psihologia primară a spectatorului. Tot timpul încerc să construiesc ceva, ceea ce spectatorul şi-ar dori să vadă în principiu. Spre exemplu, personajul Anei Ularu l-am construit efectiv din montaj, prin diferite duble. Practic am reuşit să facem o versiune nouă a personajului înregistrat de Bogdan Apetri”, a dezvăluit Eugen.

Trailerul lungmetrajului Periferic

Colaborările monteurului Eugen Kelemen cu cineaştii clujeni nu s-au oprit doar la cele două scurt metraje. Acesta a fost co-producătorul documentarului Caii Sălbatici (Gone Wild), realizat de clujeanul Dan Curean, care a câştigat premiul pentru documentar în cadrul secţiunii româneşti Procult de la festivalul Medfilm Roma 2011. Iar debutul lui Kelemen în montajul de scurtmetraje s-a produs în 2008 cu Faţa galbenă care râdeîn regia lui Constantin Popescu şi scenariul aceluiaşi Doru Lupeanu. Kelemen este şi producător de filme împreună cu soţia sa, Oana, şi are o companie în Bucureşti de post-procesare şi masterizare film.

 Kelemen recomandă…

La solicitarea RedacţiadeŞtiri.ro, editorul clujean a recomandat cinefililor clujeni 3 filme recente, care merită văzute: Take Shelter Shame, După dealuri.

 Tarantino sau David Fincher?

“Prefer nebunia lui Tarantino şi raţionamentul lui Fincher. Sunt total diferiţi, de asta îmi şi plac amândoi, dar nu pot să-i compar. Sunt doi regizori care mi-au marcat cariera”

*
Eugen KELEMEN

Eugen Kelemen (stânga), alături de actriţa Ana Ularu a câştigat premiul pentru cel mai bun montaj cu pelicula Periferic la Gala Premiilor Gopo 2012 / Foto: (c) Adi Marineci

Editor 
Roxanne (feature) – WIP, dir. Valentin Hotea
The Unsaved (feature), dir. Igor Cobileanski
Agon (feature), dir. Robert Budina
Dunărea albastră şi caii sălbatici (long form doc), dir. Dan Curean
Un alt Crăciun (scurtmetraj), dir. Tudor Giurgiu
Superman, Spiderman sau Batman (scurtmetraj), dir. Tudor Giurgiu
Periferic (feature), dir. Bogdan George Apetri
Păcătoasa Teodora (long form doc), dir. Anca Hirte
Faţa galbenă care râde (short), dir. Constantin Popescu
Jaful (short), dir. Radu Mihai
Pastila Fericirii (short), dir. Cecilia Felmeri
The Hero (short), dir. Maghiary Zsolt
Somewere in Bucharest (short), dir. Alexandru Iures
The Obor Market Will Never Be Demolised (short form doc), dir. Emanuel Vasiliu
Feng Shui (short), dir. Emanuel Vasiliu
In the Pool (short), dir. Emanuel Vasiliu

Second Editor: Copilăria lui Icar, dir. Alexandru Iordachescu

Technical Supervising Editor: Sette Opere De Misericordia, dir. Gianluca e Massimiliano De Serio ( Oficial Selection @ Locarno FilmFest 2011)

Technical Supervising Editor : Loverboy, dir. Catalin Mitulescu
(Un Certain Regard Selection @ Cannes FilmFest 2011)

 

Scrie un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

*


*

Copyright © 2012 Redacția de Știri.