Pictorul Gheorghe Ilea expune pe Fabrica de Pensule o pictură uriașă, care va fi lăsată să se degradeze apoi

Publicat de Redacția de știri  /   November 30, 2012 - 8:05 am  /   Publicat în Cultură, Stiri recente  /   Nici un comentariu

Pictura lui Gheorghe Ilea va sta 4 luni neacoperită pe Fabrica de Pensule / FOTO (c) Plan B

Galeria Plan B vernisează în această seară, de la ora 18.00 la Fabrica de Pensule, proiectul Ciucea-Galpaia, o lucrare a pictorului Gheorghe Ilea, care a reprodus fidel rămășițele unei picturi realizate acum 200 de ani într-o bisericuță. Aceasta va fi expusă pe fațada Fabricii de Pensule și va fi lăsată acolo, intenționat, pentru a se degrada, 4 luni de zile.

“Proiectul Ciucea-Galpaia a pornit de la fascinația artistului pentru biserica de lemn de la Galpaia, pictata de Ioan Pop din Românași acum mai bine de doua sute de ani. Aceasta a fost salvată de Octavian Goga și reconstruită la muzeul din Ciucea. Gheorghe Ilea a fotografiat interiorul bisericii și a studiat rămășitele picturii originale și urmele timpului. Astăzi nu se mai disting prea mult din culorile și formele inițiale, iar rezultatul degradării în timp pare acum abstractizarea unor lucruri imposibil de păstrat. Artistul a ales imaginea boltei naosului pentru a picta o reproducere cât mai fidelă”, se arată într-un comunicat transmis de organizatorii vernisajului.

Actul artistic nu se oprește, însă, aici. Pictorul va expune pictura, la rândul ei, degradării, demersul său fiind mai degrabă legat de empatizarea cu modelul său decât cu estetica, după cum se arată în comunicatul transmis.

“Dacă pereții bisericii poartă urmele eroziunii timpului, atunci și pictura – copia modelului – va trebui supusă acestui proces iremediabil. Ilea va expune mai departe picturile sale la o degradare accelerată, refacând într-un fel traseul traumatic al bisericii. Filtrul timpului care decantează ce rămâne și ce dispare este dublat de imprevizibilul naturii și de intervențiile omului. Astfel, artistul pune în discuție presupusa protecție muzeografică a oricărui obiect de artă și gestul iconoclast al distrugerii lui este asumat în întregime. Numai în acest fel se poate vorbi cu adevărat despre uitare, dispariție și pieire”, se mai arată în comunicatul citat.

Scrie un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

*


*

Copyright © 2012 Redacția de Știri.